Art Photography,  Essay

ROM A MOR (I)

 

 

 

Dette er den ene af 2 serier om det romerske imperiums 2 hovedstæder, Roma og  Konstantinopel ( Istanbul )

( henvisning til Istanbul – Byen uden Navn findes nederst i denne artikel )  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mågernes verden
er hævet over menneskene,
hævet over kultur  kejsere og imperier
over kirkers klokker og minareters kald.
*

Himlen over kejseres kapitaler
og mågernes skrig
er mere virkelig
end hovedstæderne hver for sig,
*

–  skrig så fri,
fulde af himmelsk latter
                        –  så grænseløse
at gadens hjulbenede riddere i disse byer
                        iført rustning og hjelm af blik,
trods iltert blod og vredladne gashåndtag,
larmende benzineksplosioner og masser af kubik
                       taber trafikkens støjende krig mod mågernes skrig.
*

Mens kejsere til hest, i øst og vest
selvhævdende og hoverende
kyser og kuer deres undersåtter,
skider mågerne disse afguder op og ned
ad harniskklædte rygstykker og laurbærkransbærende hoveder,
~ overskidte magtsymboler,  støbt og slået i mønt plat og krone,
tæres op af mavesyre, stærkere end enevælde og vievand

 

Måger, fri af magtens tåger,
skyer ingen midler, ingen skyer,
og når højere himmel og klarere syn
~  højt hævet over de lavere horisonter,
hvor imperier ~ ved gud ! ~  blindt hærgende,
snubler over egne ben i det endelige fald mod afgrunden.

 

 

 

 

 

 

The flying  head of  the  Emperor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

..

 

  

 

 

  ..

 

Ponto Sant Angelo  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 … alle veje fører til Rom …

 

de travle og bredest anlagte virker fristende, men er omringet af landevejsrøvere, fårehyrder og rottefængere  – de oversete og snoede veje gennem undseelige landsbyer, virker besværlige, men bringer dig hél, med krop og sjæl, frem :

– lad dig ikke forblænde af templer og paladsers ligblege marmor, eller af  døde kejsere til hest, svøbt i blodskam og vold, støbt i bronze af krigens omsmeltede våben, bortkomne beviser serveret som elegant løgn.

– lyt ikke til det talende slangehoved i Vatikanet …  ” enten mister du troen … eller også bliver du som een af “dem”, og det er endnu værre … ” 

( Leslie O. Dorn )

 

 

Bernini fryder sanserne

                                                          ~

                                                                        Borromini fryder sjælen 

 

– gå efter kvindernes kalden på børnene i de smalle gader, trange baggårde og torve … gå efter de indeklemte og oversete kirker i de ukendte sidegader, folkesjælens hverdagsrum, hvor man får kontakt med urkraften og kilden bag deres udspring  gå efter vandets plasken fra sprudlende fontæner, blomsters og madsteders dufte … gå efter hellig og folkelig sang og larm fra samlings- og spisesteder … søg læ for den brændende sol under pinjernes svalende skygger … kast ikke dine mønter i kejserens ønskebrønd, giv dem til den værdigt trængende, i løn … kast ikke dit hjerte i smuds for kejserne, guderne og pavernes by, men del det med folk, her og andre steder,

… følg hjertets længsel og savn, saml avn og rejs hjem til din stavn … til din elskedes favn, til bror og søster, ven og frænde …  lad din stemme sammensmelte i koret fra dit modersmål, kend dig selv og dine …  

 

 

… alle veje fører hjem …

 

 

 

NB

– derved undgår du forhåbentlig den skuffelse, der ramte Martin Luther, Goethe og Nietzsche i mødet med Rom.

 

 

 

 

 

 

 

 

Via Appia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejsen  til  Vatikanet

 

Rejsen ud i verden begyndte allerede i næste skridt. Den unge mand følte at han gennem alt i sit hidtidige liv havde forberedt sig til denne dag. Alt var klar. Tilbage var kun afskeden og en dyb følelse af taknemmelighed. Han opsøgte sin gamle mentor, og betroede sig til ham om den forestående rejse. Det havde aldrig været direkte berørt i deres samtaler  –  begge forstod at der var dybe personlige anliggender, som måtte omgåes med den største respekt. Gennem årene havde de talt om alt mellem himmel og jord, men den unge mand blev endnu en gang overrasket over, hvor meget mere der var, da han fik et sidste råd med på vejen. Det kom som et lyn af klarhed, så gennemtrængende og kraftfuldt at det kunne flække et gammelt egetræ på langs, helt ned i rødderne:

”  Enten mister du troen,  eller også bliver du som en af  “dem”  –  og det er endnu værre !  “.

De så på hinanden uden at sige noget. En intens kontakt strømmede imellem dem. Mentorens øjne lynede af en uudtømmelig kraft, som let kunne have virket skræmmende, hvis de ikke havde kendt hinanden.  Mentorens blik gled derpå umærkeligt over i et uforklarligt lys, som beroligede den unge mand og fyldte ham med varme og lethed om hjertet, og gav ham alt hvad han havde brug for til rejsen.

Du bærer på en stor ånd  –  jeg tror på dig ! “,  sagde mentoren i det mildeste toneleje, mens et smil bredte sig over hele hans ansigt.

Den unge mand lyttede, og lod ordene gå ind. De bestyrkede en uadskillelig forbindelse mellem hjerte og forstand. Da pilgrimmen brød op, talte en indre stemme :

”  Hvis alle veje fører til Rom, er der lige så mange veje hjem. ” 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”  Kejser  Augustus´ Mindekloak  “

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pantheon

 

 

 

 

 

Pantheon

 

 

 

 

 

Pantheon

 

 

 

 

 

 

Pantheon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke

det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg 

 

 

det gode, som jeg ikke vil, det gør jeg

det onde, som jeg vil, det gør jeg ikke 

 

 

det gode, som jeg vil, det gør jeg

det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg ikke 

 

 

det gode er ikke kun godt

og det onde ikke kun ondt 

 

 

det gode findes ikke uden det onde

det onde findes ikke uden det gode  

 

 

intet er galt uden at det er godt for noget …

intet er godt, uden at det er galt for noget …

 

 

modsætningerne kompletterer hinanden 

 

 

virkeligheden overgår enhver skelnen

 

 

alt er forbundet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Santa Maria degli Angeli e dei Martiri

 

 

 

 

 

 

Basilica di  San Pietro 

 

 

 

 

 

Basilica di  San Pietro 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Santa Maria degli Angeli e dei Martiri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St. Maria di Loreto  &  St. Maria al Foro

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Byporten ved Piazza  del  Poppolo  

 

 

 

 

Ecstacy of Saint Theresa (Bernini)  –  Santa Maria della Vittoria

 

 

 

 

Basilica Parrocchiale Santa Maria del Popolo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ponte Sant Angelo 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Altar, Basilica di  San Pietro 

 

 

 

 

 

 

 

 

Door,  Basilica di  San Pietro 

 

 

 

 

 

 

 

Rejsen til Vatikanet

 

 

Rejsen ud i verden begyndte allerede i næste skridt. Den unge mand følte at han gennem alt i sit hidtidige liv havde forberedt sig til denne dag. Alt var klar. Tilbage var kun afskeden og en dyb følelse af taknemmelighed. Han opsøgte sin gamle mentor, og betroede sig til ham om den forestående rejse. Det havde aldrig været direkte berørt i deres samtaler  –  begge forstod at der var dybe personlige anliggender, som måtte omgåes med den største respekt. Gennem årene havde de talt om alt mellem himmel og jord, men den unge mand blev endnu en gang overrasket over, hvor meget mere der var, da han fik et sidste råd med på vejen. Det kom som et lyn af klarhed, så gennemtrængende og kraftfuldt at det kunne flække et gammelt egetræ på langs, helt ned i rødderne:

”  Enten mister du troen,  eller også bliver du som en af  “dem”  –  og det er endnu værre !  “.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Generel  Audience,  from air  &  interieur  – Vatikan

 

 

 

 

 

 

Pope Francis I sits under a wooden sculpture in the Paul VI general audience,  Vatican March 16, 2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Altar,  Basilico San Pietro  –  seen from the floor  &  above from the Baldachin

 

 

 

 

 

 

 

 

Frequently asked questions to the Vatikan , about the symbolism and similarities of these examples,

has never officially been answered  –   maybe you find the answers in the thunderous silence.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“   den vises liv strækker sig vidt. Han er ikke lukket inde  
bag de samme grænser som andre, han alene er løst af de  
love der gælder for menneskeheden, alle århundreder råder 
han over.  


– drejer det sig om fortiden ? – han omfatter den i erindringen  
– drejer det sig om nutiden ?  – han forstår at udnytte den  
– drejer det sig om fremtiden ? – han foregriber den

  
For ham bliver livet langt fordi alle dets epoker er én sammenhæng.” 

  

( Seneca : “ om livets korthed “  ~ De Brevitate Vitae ~ Roma, ca 40 e.v.t.

 

 

 

 

 

 

 

 

Door,  Basilica di  San Pietro 

 

 

 

 

 

  Arco  di  Tito

 

 

 

 

Old door from Senate House  , Forum  Romanum   

 

 

 

 

 

 

 

FLAVIUS  KLANEN

 ”  den  flavianske  signatur  i  evangelierne  “

 

 

 

Dette er historien om ….

…  den romersk-imperialistiske militæroperation, under ledelse af Vespasian & Titus, som knuste Jerusalem 70 e.v.t.  og gennemførte et internt kup via senatet i Rom. Den omtrent samtidige romerske propaganda var et angreb på den jødiske tradition/folkesjæl. Evangelierne blev udfærdiget og designet  i samarbejde/kollaboration med jødisk intellektuelle “overløbere/vendekåber” , hvoraf Flavius Josephus – alias “Paulus” – var den mest markante. I evangelierne hædredes de romerske militærsejre – hvorimod jøderne, personificeret gennem “Judas”, blev udpeget som “forrædere” og “mordere”.

… jødisk/semitiske messianske og militært opbyggede modstandsbevægelser omkr 70 e.v.t.  i Palæstina, Judea, Galilea, hvis eneste historiske vidnesbyrd idag er dødehavsrullerne.

… det folkelige gennembrud for en tro på det ” kærlige, gode og retfærdige, det sociale og nådige, tilgivelsen ” osv som de efterflg 2000 år uudslukkeligt brænder i menneskers hjerter, og  forgrener sig ud i verden.

 

*

 

Ud af begivenhederne for ca 2000 år siden vokser et træ, som fra begyndelsen af deler sig i 2 hovedstammer, som idag har svært ved at genkende hinanden, de fælles historiske rødder, eller  forbindelsen til endnu ældre civilisationer  :  et afdanket “romersk-katolsk” imperium, som ikke respekterer mennesker, deres livsgrundlag og livsværdier   ~   og en folketro, som ikke kender sine egne rødder og historiske udspring, og derfor ofte henslæbes som et skyggeliv i magtens tomrum, revner og mellemrum;  dér hvor liv også overraskende kan pible frem, på trods af alt. Det sammenfattes hos Søren Kierkegaard :  “ præsteskabet har bygget kirkerne oven på Jesu grav, for at være helt sikker på, at han ikke kommer igen … “  ( frit efter Søren Aabye Kierkegaard ).

Det romerske imperium brænder stadig gennem adskillige lag af afglans og nye forklædninger    den folkelige tro brænder i hjerter.  Under enorme anstrengelser anlagde Rom  “alle veje”   for at konsolidere sig  –  et ” Sisyfos’  arbejde ”  –  mens livet går sine egne veje.

 

 

 *

 

 

Josephus Flavius skriver sejrsberetningen, evangeliet, for Titus; om Vespasian og erobringen af Jerusalem, Templets ødelæggelse, ca 70 e.v.t, og forelægger den for senatet, med anmodning (krav) om Vespasian’s deificering; hvorved Titus automatisk bliver “guds søn”. Senatet lader sig overtale ( eller true/bestikke ? ) til ophøjelse af Vespasian til “gudekejser”   

 

 

 

I Rom måtte kandidater til offentlige embeder, når de præsenterede sig på Forum, ikke have lommer i tøjet, for at de ikke skulle kunne tage imod bestikkelse.  

Blandt kritiske røster hed det sig, at lyrikere ikke burde gå med ærmer, så de ikke kunne ryste digte ud af dem.

Hvor meget skal man skære fra for at sikre, at dem som idag beklæder offentlige embeder, ikke tager imod bestikkelse, skjuler eller ryster noget ud af ærmerne ?

Hvor meget vil der blive tilbage ?

Vil man kunne se forskel, hvis resultatet udstilles side om side med en slagters ?

Derved vil de der beklæder offentlige embeder komme til at ligne deres ofre.  

 

 

–   sejrherren skriver historien  ~  myter bliver til legender, legender bliver til historie, historie bliver til morgendagen … og vor tids ubønhørlige virkelighed, 2000 år senere …  “pro paganda evangelii”.  

 

 

Lokale høvdinger, feudalherrer, fyrster og konger i Europa efterlignende sidenhen modellen, lod adel, præsteskab, “parykker”, domstole og millitær stå for skatteinddrivning, belønning og straf; mens de selv optrådte som lokaludgaver af “den nye kristne gud”  ~  “tilgiveren”, “benåderen” og “uddeleren af brød og almisser” – altså, besnærede reelt folk med det røvergods de selv havde taget fra folk i  første omgang. “Stockholm-syndromet”, en psykisk afhængighedsrelation mellem “bøddel” og “offer”, greb med tiden om sig – og kongerne endte med at blive opfattet som “beskytter”, “den glade giver” og blev “folkekære”.  

 

 

 

Flaviusklanen militære operation, både udadtil og indadtil, lykkedes… evangelierne blev  skrevet,  gudernes gud indstiftet, alverdens folkeslag gjort til undersåtter  ( d.v.s skatteydere )  ~  ” det skete i de dage, at alverden skulle skrives i mandtal … ”  …  enten betalte man skat til Rom, eller også blev hele folkeslag knust og byer brændt …

 

I løbet af ca 300 år forvandles det romerske imperium til det romersk-katolske pave-kirke-imperium – samtidig er det et opbud af Flaviusklanens persongalleri og historie:

(  Gajus Julius Caesar – Augustus …  Nero ) … Vespasian Flavius – Titus Flavius – Josephus Flavius ( optaget i Flaviusklanen – den skriftkloge jøde, som orienterede sin loyalitet efter sejrherren ) –  Flavius Domitilla ( Vespasians barnebarn, som ejede katakomberne ) – Konstantin Flavius ( Konstantinopel/Istanbul ) – Flavius-paverne    kejsernes kejser … kejsergudernes nye kejserguder    Pontifex Maximus  ( gudekejsernes titel, adopteret af paverne og indskrevet midt i  Peterskirkens facade )  – gud bag gudernes gud  …. incognito super-superior Pontifex Maximus ….

Magt-  og symboloverførslen :

Vatikanet og paverne blev videreførelsen af det romerske imperium – med brug af de samme symboler, samme titler, samme sprog, samme dragter, samme kejserlige-pavelige farve :  purpur ( lilla – et farvestof udvundet af blæksprutter – med dens mange arme, det intelligente bløddyr, med mange ligheder med kejser og paver ). Den tidligere persiske solgud, Mithras, som allerede dyrkedes i Rom før “den nye kristne gud” ankom, gav navn til pavens vigtigste hovedbeklædning, Mithra  ( Mithras-templer findes flere steder i Rom, bl.a under San Clemente ). “den nye kristne gud” blev hængt på det romerske tortur/henrettelsesinstrument, korset –  overtog glorien, solskiven –  solgudernes karakteristika … overtog solhverv efter solens cyklus – død og genopstandelse – solen står stille tre dage efter 21.december, før den “genopstår”. “kødets opstandelse” hedder på latin “reinkarnation”. Alle de vigtigste guder igennem menneskehedens historie er “sol-guder”.  I det keltiske kors sammensmeltes solskiven med korset. 

Siden fulgte juletræet, nisserne og den gode mad

*

Rom var en kæmpe ovn, en smeltedigel, der levede af at fortære en lind tilstrømning af nye folk, nyt liv og enorme ressourcer. De fleste i byen var kendt for deres arbejde og profession, ikke for deres navn, slægt og oprindelse. Der blev bygget, der blev skabt, der blev smedet våben og der blev bagt – også rævekager og intriger i magtens korridorer. Røg og røgelse, slør og og røgslør. Ingen røg uden bål. Rom brænder stadig.

 

 

 

https://hugh.cdn.rumble.cloud/video/s8/2/U/I/T/l/UITld.caa.mp4

(  remove  ∆  and You got the full link )

   

 

 

 

        

 

 

 

Basilica Parrocchiale Santa Maria del Popolo

 

 

 

 

 

Basilica Parrocchiale Santa Maria del Popolo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”  ring the bells that still can ring.

Forget your perfect offering.

There’ s a crack in everything,

–  that’ s how the light gets in …  “

 

Leonard Cohen  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Sabina all’Aventino

 

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Sabina all’Aventino

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Sabina all’Aventino

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Parrocchia Santuario di Santa Maria in Traspontina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 San Clemente

 

 

 

Mithras  Temple,  underground San Clemente

 

 

 

 

 

 

 

  Catacombs  of  Flavius  Domitilla

 

 

 

 

 

 

 

  Catacombs  of  Flavius  Domitilla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basilica di San Giovanni in Laterano

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basilica Papale di Santa Maria Maggiore

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Prassede

 

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Prassede

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Santa Maria sopra Minerva

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chiesa del Gesù

 

 

 

 

 

 

Chiesa del Gesù

 

 

 

 

 

 

 

Chiesa del Gesù

 

 

 

 

 

 

 

Chiesa del Gesù

 

 

 

 

 

 

 

 

Isola  Tiberina

 

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

 

Basilica di Santa Maria in Trastevere

 

 

 

 

 

 

 

 

Santa Maria in Aracoeli

 

 

 

 

Santa Maria sopra Minerva

 

 

 

 

 

 

 

fortsættes:   ROM  A  MOR   (II) :

https://www.nedersteetage.com/rom-a-mor-ii/

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

Dette er den ene af 2 serier om det romerske imperiums 2 hovedstæder, Roma og  Konstantinopel ( Istanbul )

Serierne hedder :    ” ROM A MOR  1-2         &    Byen  uden  navn  1 – 4 

 

 

 

Byen  uden  navn  #  1 – 4 :

( remove    and you got the full link  )

 

 

Byen uden Navn # 1 :

https://www.nedersteetage.com/byen-uden-navn/

Byen uden Navn # 2 :

https://www.nedersteetage.com/byen-uden-navn-2-under-construction/

Byen uden Navn # 3 :

https://www.nedersteetage.com/byen-uden-navn-3-2/

Byen uden Navn # 4 :

https://www.nedersteetage.com/byen-uden-navn-3/

 

&

 

ROMA   –   serien :   ROM  A  MOR   1 – 2

https://www.nedersteetage.com/rom-a-mor/

https://www.nedersteetage.com/rom-a-mor-ii/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”  Det var en berusende oplevelse,
           jeg trænger til noget bestyrkende,
                                               … hvad siger du ?  “

”  .. enig, meget berusende,
    – heller ingen alkohol til mig,
… jeg nøjes med Rom … “

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer :

 

 

 

 

Jeg har nydt dine vidunderlige billeder fra Rom, ledsaget af musik af Ottorino Respighi: Roms pinjer. 

Jeg er overvældet af skønheden og fortællingen i billedernes sammensætning.

Din mission med at sidestille Øst og Vest Rom er lykkedes. Der sker noget uforklarligt i oplevelsen af dine billeder    den totale overflytning fra denne verden ind i eventyrets – til det ophøjede, hvor alt er rigtigt… det er som at ” komme i Himlen “.

NW