Art,  Art Photography,  O,  Poetikon,  Visual Art

Metalmorfoser

 

 

 

 

 

På opdagelsesrejse

til nedlagte industrier, lossepladser og kirkegårde

langs hvide snit gennem byens bevidsthed…  

  

efter stormen

ligger her vraggodset fra vores hverdag

trivielle gentagelser i det uendelige

rustet, bulet og smadret til det ukendelige

gennemæltet i verdensvældet

af  ” tilfældighedens ukendte mester “

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metalmorfoser 

 

 

    

På  opdagelsesrejse

til nedlagte industrier, lossepladser og kirkegårde

langs hvide snit gennem byens bevidsthed…  

  

efter stormen

ligger her vraggodset fra vores hverdag

trivielle gentagelser i det uendelige

rustet, bulet og smadret

til det ukendelige,

gennemæltet i verdensvældet

af  ”  tilfældighedens ukendte mester  “: 

 

”  kasserede  ting  er  godt  for  fantasien

   …  og poesien …

kasserede  ting  er vigtige

…  som  et  kasseret  menneske  “

  

Metallets skønhed eksploderede,

metalsplinter ramte 

og satte sig

i sjælens

øje 

  

lysende og lydende metal

i stadig forvandling

mellem tilstande og forklædninger  

  

metalmorfoser  

  

en kamæleon fra undergrunden …

jern, ferrum ….

… Fe ..

så kortfattet …

så vidtfavnende som en encyclopædi:  

  

abstrakt – avantgardistisk –  blodigt  blåt  – c – dræbende – e –

flyvende – glødende – helleristet – iltet – j – k – levende – musisk 

n – o – poetisk – q – rustent rødt    syngende sfærisk … 

tungt …træt  … utopisk  …   v –  x –  y –  z – æ – ø    å  ..   

  

Fe  i  forvandlingsdans  og  forklædning  …   

  

–   dette er ikke elvers dans ved Elverhøj, men

mødet mellem eventyr og virkelighed

på en københavnsk metalskrotplads  

  

miraklet venter allerede ved næste skridt …

 

pas på du ikke træder i det  

  

… derude sker det

                                    … derude er atelieret    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skt.  Skrot   mod   skrotbunkerne

 

 

 

 

 

 

 

  S K R O T  

 

 

 

Ridder Skrot

drog på togt

med scepter og kors

til det uhellige Skrotland,

hvor rasende storme opskyllede

hverdagens vraggods af ting og sager

–  endda levende skrottede mennesker

 

  

Kasserede ting

revner  af   poesi,

skrot  er  godt for fantasi,

kasserede ting  er  vigtige

… som et kasseret menneske.

 

 

 

*

 

 

Da Ridder Skrot vendte hjem

medbragte han eksotiske koryfærer

trofæer  og  fraskilte  affærer,

der slog alle med forbløffelse. 

 

Det var som tak for sidst,

da han blev slået til ridder

 

 –  de slog hinanden,

og slog til igen :  

 

”  til de rige skal mere gives,

fra de fattige skal selv det mindste tages  “

 

Ridder Skrot tildeltes mere skrot,

og som kronen på værket,

Vraggodset  af  Skrotland,

med tilhørende skrot.

Ridder Skrot, den nye vraggodsejer,

ægtede sin skrottede kæreste,

og blev officielt kendt som :

 

Ridder von Skrot og  Frue,

  af

    Vraggodset

 

 

( første  slutning ) :

 

 

Deres unger,

krybende skravl af egen avl,

var frygtet for deres skarpe tunger,

der som metalsplinter fløj igennem luften,

ramte og skar mange dybt i hjertet,

og efterlod dem  i undren,

med en bitter metallisk smag i munden.

 

Skravlet høvlede snøvlede og grøvlede

–  det drev af glødende heavy metal

fra underverdens højovne

dag og nat,

mens de piskede på alt

hvad der kunne kravle og gå.

Ord og tæsk faldt som salver

og syngende lussinger : 

 

”   Vi  sætter el på pisken.

Med heavy metal

og sitrende strenge,

el, chok og en lang guitarsolo

tager vi  uartige  drenge

og  hænger  dem

i  egne  klokkestrenge,

og gi ‘r  lidt ekstra strøm.

 

”  Vi  gi ‘r  og  ta ‘r,

ha’ ha’    ha’ ha’

livet er en

gui’tar … gui’tar  ” 

 

 

( omkvæd

 

 

”  Vi  gi ‘r  og  ta ‘r,

ha’ ha’    ha’ ha’

livet er en

gui’tar … gui’tar  “

 

Metallets egenskaber

fik dem til at føle sig som ledere,

~   den mest strømførende blev

” electric chair man “   ~

de begyndte at tage strøm på hinanden,

sort humord og stærk strøm i flere faser.

Spændingen steg til højspænding,

overgang  og kortslutning

så det sang,

…   indtil propperne sprang

og afbrød alt …   

 

 

( anden  slutning ) : 

 

 

Derudover – og indimellem – levede hele skrottet

i sus og dus på slottet 

med høj hat og cigarføring

cognac, krudt og kugler

the, tobak og snus

… indtil varmeregningen

og  førkølelsen  kom, 

og med nys og fnys

fik familie og slot

til at gå op i snot.

 

( samlet  slutning ) :

 

sådan begyndte og endte

livet for Ridder skrot

~   fra skrot til skrot 

 

skrot-skrotterot von skrirum skrot

 

~   selv denne skrøne blev til  skrot

…  skrot  op

…  fuldt  STOP

 

 

 

 

” er der tale om forgiftning af tungmetaller ? “

”  .. eller  metaltræthed ?
… tungetaler … tungmetaller …
… eller hvad det nu hedder”

 

 

 

   

 

 

Elektrisk  Pirouette

 

 

 

 

 

Rusten  Helleristning,   Giraf,   Sahar 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hestekræfter  i  kølergitter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bulet  Gazelle

 

 

 

 

 

  Azteker  uden  pakning

.

.

.

.

.

.

.

.

 

Missing  Messenger,   Voyager 1 

 

 

 

 

 

 

 

Farum  Midtpunkt,   udgravning  2030-2036,  Arbejdsmark  årgang 2033,  Nationalmuseet

 

 

 

 

 

 

  Popeyes

 

 

 

 

 

 

Flammende  Fodbold,   Cobra  Cup  1992

 

 

 

 

 

 

  Aura,  metallography

 

 

 

 

 

 

 

Autolakererens uheld   ~   kunstens mirakler

 

 

*

 

 

Mellem metallets skrigende plader

og den blå farves ætsende giftige opløsningsmidler

rejste et urbrøl af eder og forbandelser sig fra autolakereren

 

Vægtløst fløj pladerne ud af den åbne port

og landede sammenklæbet på skrotbunken,

uden at kende deres videre skæbne

 

Et øjemenneske gik spejdende forbi,

mens dette drama udspillede sig

 

Hvor autolakereren opgivende slap,  greb øjemennesket situationen,

og vidste intuitivt at der i dette øjeblik var opstået et mirakel,

der kun krævede en lille ændring af fokus,

bort fra ideen om perfekt lakerede plader

til åbenhed over for frie former,

der ud af kaos

dannes af indre orden,

på samme måde som alt

fra stjerner, skyer, lyn

til floddeltaer og biologiske celler

 

Autolakereren tabte tid arbejde og materialer

–   øjemennesket vandt en poetisk verden.

Da han skilte de sammenklæbede plader ad

slap poesiens blå tunge løs,

 

k n u s t k u n s t,  fri kunst

hvis værdi på auktion

ikke kendes.

 

Auktionarius kender prisen på alting,

men værdien af ingenting.

 

Det er når “øjet som ser”

miraklet sker.

 

Atelieret er derude

hvor den levende kunst …

 –   ikke fanges

mens den undfanges,

–  ikke gribes

eller begribes

af museer

–   men  –

frit etableres

som det uetablerede

for næsen af “etablissementet”

 

…   og så er der ….

 

Fri  entre

 

 

 

 

 

 

 

 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

 

 

 

 Glødende Jern  i Jordisk Skød  I

 

 

 

 

 

Rustne Helleristninger  II,  Sahar

.

.

.

.

.

.

.

.

 

Glødende Jern  i Jordisk Skød  II

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Heavy  Metal  Dansemaske

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Red  Sea  Blues 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pirouetter  med  vinkelsliber,  1.  solo

 

 

 

 

 

 Krøllet spejl vendt mod himlen 

 

 

 

 

 

Pirouetter  med  vinkelsliber,  2.  solo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Glødende slæde i blåt islandskab  

 

 

 

 

 

 

 

  Fiberholdig  Kedeldragt

 

 

 

 

 

Farveblind  tromle  uden  sprog 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Venus  i  metalkorset 

.

.

.

.

.

.

.

.

 

  Emaljeret  Landskab

 

 

 

 

 

Bedford

 

 

 

.

.

.

.

.

.

.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”  Bach to the future :   Organpipes  by  demand, in moll scale  “

 

 

 

 

 

”  Bach to the future :   Organpipes  by  demand, in dur scale  “

 

 

 

 

*

 

 

Interludium

Music in every day life

 

Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris, sometime in the 60’s & 70’s:

 

 

Olivier Messiaen gave lessons in the composing-class. Winter was approaching, the radiators were turned on to heat the cold classrooms.

One day when Olivier Messiaen entered the class, he noticed the singing of water and bubbles in the pipes, and called the attention of the students:

 

   –   ” gentlemen, today the exercise is to write down the tones from the radiators, the whole score, with all notes and notations. Any questions ?  ….

   –  ” … where shall we begin … or end … ?  ”   

   –  ” … there is no beginning or end …  “

   –  ”   ? ? ? ? ... “

 

    ( O. Messiaen caught a worried and confused glance from some of the students )

 

      ” …  remember Bach, Escher and Gödel ? ….  think about the watercycle in nature, with rivers,  oceans, evaporation, clouds, rain … and then, listen to the radiator:  try with a rondo … “

 

 

 

 

 

 

 

Pipes and squeaks accompanied by saw, Galata

 

 

 

 

 

.

.

.

.

 

.

 

 

    

  .

.

 

 

 

  .

.

.

.