Portræets rødder
I større kirkers sakristier gemmer der sig ofte en samling portrætter, et fælles stamtræ af ubrydelig styrke, sammenflettet af fortid nutid og fremtid : stole med armlæn og udskårne portrætter af lensmænd, lægmænd, bedsteborgere, bønder og almue, beskikkede og ubeskikkede, feterede og forhadte, velansete eller oversete – træskærerens pårørende, venner/fjender, lokale genier eller landsbytosser – eller træskæreren selv, i en snæver vending, hvis han kunne se sit snit til det – armlæn til støtte for spidse albuer og fremstrakte og hjælpende hænder – mens våbnene holdt hvile i våbenhuset.
Århundreders slid, i strid med forfængeligheden og forgængeligheden, har afdækket iboende surrealistiske og psykologiske elementer i de oprindelige træskærerarbejder. Træhovederne har udviklet sig til et tidssvarende formsprog, som forener kræfter med Cobrabevægelsen, Asger Jorn og andre af nutidens originale manifestationer.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
jeg er knudret i mit indre,
noget af en træmand, .
at redegøre herfor, eller beklage,
går over al forstand
lad det nu være,
sådan er jeg skabt .
jeg ønsker hverken trøst
eller helbredelse
læg frø i jorden
plant et træ
og væd det med dine tårer
*
.
frygt ikke at dø,
alt må gå i frø,
og briste
før det atter kan spire
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
“
Jeg ser splinten i mit øje,
mærker pælen gennem hver fiber af min krop
.
– ser du din splint ?
mærker du pælen gennem hver fiber af din krop ?
.
.
elv.
.
.
.
.
.
.
.
Næsen
Alle disse personligheder
har mistet mælet og næsen, næsten,
til gengæld træder deres subtile karakter tydeligere frem
… én original undslår sig stadig,
en vis og frimodig nar, endsige næsvis, af hårdt knudret ved,
hvis “sokratiske næse af ånd og vid“, og udstrakte tunge,
engang var grene på stammen,
omgivet af andre vilde unge,
fra Ask Ygg Drasil
knudende og knejsende stolte,
– upåvirkelige af kirkens
” ja og amen “
til sidst faldt verdenstræet, verdensmanden og forstanden,
og spottefuglen fløj ud af panden, for at finde en anden (forstand),
ud i verden for at finde sin umage mage.
Efter megen flyven, føjten og fløjten
og indledende parringsdans
endte det med bryllup, præst,
dueslag og hellig ånd.
– siden blev de mangfoldiggjort,
og foreviget, ” med eget stamtræ “,
ledsaget af ord, istedet for den oprindelige jord, uden egen stemme
– godt skåret, af præstens skarpe tunge
og
af billedskærerens blik og stemmejern
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.et sjældent portræt af en stråmand
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
I Astrid Lindgrens fortælling om “ Emil fra Lønneberg ” bliver Emil låst inde i træværkstedet, hver gang han gribes i “uartigheder”. Her bruger han hver gang tiden til at snitte en træfigur, mens han grubler over situationen. I hans korte liv er det allerede blevet til en samling på ca 55 figurer – et antal der ligner omfanget af træfigurer i de større kirkers sakristier, hvis bagvedliggende situationer og grublerier vi kun kan gisne om.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
*
.
.
Christiania, København 2022
.
.
.
.
.
Arketypiske hoveder findes på tværs af tid og rum
.
.
.
.
Arketypiske hoveder findes på tværs af tid og rum
.
.
.
.
.
.
KOMMENTARER
.
.
” Dine trærods-portrætter har Tollund-mands-agtige udtryk. Mosehovedet ser på os fra sin bedrøvede nedsunkenhed i hængemosens rodnet, med underdrevet overbærenhed. ”
MH
.
.